Utbildningsfilm Biologi

Min oro – mobbare

Ariana berättar
Arianas föräldrar hade bara tid för lillebröderna och hon kände sig övergiven. I skolan var hon taskig och ville kontrollera andra. Ariana mådde dåligt och ville att andra skulle må lika dålig. När Ariana fick en kompis kunde hon med flit såra vännen. Hon tänkte att hon skulle vinna och andra förlora. En dag sade Airanas lärare: ”Det du gör och säger påverkar andra. Om du vill vara lycklig, omge dig med lycka!”. Efter det förändrade Ariana sitt sätt mot andra och allt blev annorlunda.

”Jag var en mobbare förut men jag har lärt mig att det är fel."

I den animerade brittiska serien Min oro berättar barn med egna ord, uppriktigt, om känsliga och svåra händelser som har fått dem att må dåligt. Vi får veta vad som hände, hur de mådde och hur det så småningom blev bättre.