Utbildningsfilm Religion

Barn frågar om judendom

Judendomen är världens femte största religion. Den judiska historien tar sin början då Abraham lovar Gud sin trohet. Som den första monoteistiska religionen får vi följa den judiska historien genom de gammaltestamentliga berättelserna. Vi får också en inblick i hur det kan vara att leva ett judiskt liv idag. Vad innebär det att hålla koscher? Hur firar man shabbat? Vi får lära oss om de olika riktningarna inom judendomen och hur det påverkar vardagen. Man kan till exempel vilja behålla familjetraditioner och kulturella traditioner, en judisk identitet, utan att utöva religionen i sig. Filmen tar även upp förintelsen och den antisemitism som har påverkat det judiska folkets situation både historiskt och idag.

Vare sig du är troende eller inte så krävs det en kunskap om världens religioner och deras roll i vårt samhälle. I en global värld är det kanske viktigare än någonsin att veta och känna till varför och hur vissa religiösa riter genomförs för att vi ska få en ökad förståelse för varandra.
I serien "Vad tror du på? Barn frågar om ..." besvaras just yngre barns ibland mycket raka frågor om religion av religiösa företrädare. Vad innebär det att leva ett religiöst liv?

• Produktionsland: Frankrike
  • Produktionsår: 2016