Utbildningsfilm Religion

Barn frågar om kristendom

Jesu födelse, korsfästelse, död och återuppståndelse utgör grunden för en av världens största religioner – kristendomen. Genom berättelserna om Jesu liv och gärningar i de fyra evangelierna i det Nya testamentet i Bibeln får vi lära oss om grunderna för ett kristet liv. Vad är ett sakrament och hur och varför utförs de? Vad betyder det att vara döpt? Vi får också lära oss om de olika riktningarna inom kristendomen. Är det någon skillnad mellan protestanter och katoliker? Filmen tar även upp de största kristna högtiderna och förklarar till exempel hur och varför påsken firas.

Vare sig du är troende eller inte så krävs det en kunskap om världens religioner och deras roll i vårt samhälle. I en global värld är det kanske viktigare än någonsin att veta och känna till varför och hur vissa religiösa riter genomförs för att vi ska få en ökad förståelse för varandra.
I serien "Vad tror du på? Barn frågar om ..." besvaras just yngre barns ibland mycket raka frågor om religion av religiösa företrädare. Vad innebär det att leva ett religiöst liv?

• Produktionsland: Frankrike
  • Produktionsår: 2016