Filmnavet Religionskunskap

Hinduism - andliga ledare

Den här filmen handlar om hinduismens andliga ledare. Samhället som vi lever i idag har ledare av olika slag. Vi behöver ha ledare som kan leda sin grupp men som också kan motivera och inspirera. Religionerna har också ledare. Inom hinduismen kallas ledarna för brahmaner och gurus. I filmen får vi reda på vilka som kan bli ledare och vilka olika funktioner varje typ av ledare har. Vi möter flera ledare som berättar om sitt uppdrag. I filmen får vi också träffa andra hinduer som uttrycker vad ledarna betyder för dem. Dessutom möter vi religionsvetare som också resonerar kring filmens frågeställningar: Bytt ordning och tagit bort en fråga. • Vilka vanliga ämbeten och ledarroller finns inom hinduismen? • Vilka uppdrag innefattar ämbetet/ledarskapet? • Hur kan en vanlig dag se ut för en andlig ledare? • Får både män och kvinnor ha vilka ämbeten som helst?

OM filmserien INblick i världsreligionerna: Syftet med filmserien “INblick i världsreligionerna” är att ge eleven djupare kunskaper om och ökad förståelse för andra religioner. Filmserien ska inspirera till att jämföra och resonera kring religionerna. En unik filmserie med filmer om de fem världsreligionerna ur ett svenskt perspektiv - Kristendom, Islam, Judendom, Hinduism och Buddhism. Exempel på fokusområden är Heliga rum, Heliga skrifter, Andliga ledare, Levnadsregler, Tro och Identitet och Högtider. Vilka centrala tankegångar finns i våra världsreligioner och hur tar de sig uttryck i heliga rum och platser, heliga skrifter, ritualer, högtider, levnadsregler, ledarroller, symboler, frågor om döden m.m.? Vilken betydelse har religionerna för människors identitet, livsstil och grupptillhörighet? Hur resonerar de olika religionerna kring jämställdhet och könsroller? Filmserien INblick i världsreligionerna är en filmserie i religion för årskurs 6 och uppåt och bygger på läroplanen för grundskolan Lgr 11.

• Produktionsland: Sverige
  • Bolag: HamarkFilm