Filmnavet Religionskunskap

Buddhism - högtider

Filmen handlar om buddhismens vanligaste högtider. Och året är fullt av högtider och traditioner! Vi får reda på vilka de vanligaste högtiderna och traditionerna är inom buddhismen. Vi möter buddhister och ledare som berättar om varför och hur de firar vesak, dharmadagen och songkran. I filmen får vi också veta vad högtiderna betyder för buddhisterna. Tillsammans med en religionsvetare resonerar filmen också kring filmens frågeställningar:

• Vilka är religionens viktigaste högtider?
• Hur firar man högtiderna?
• Varför firar man dem?
• Firar män och kvinnor högtiderna på samma sätt?

Om filmserien INblick i världsreligionerna:
Syftet med filmserien “INblick i världsreligionerna” är att ge eleven djupare kunskaper om och ökad förståelse för andra religioner. Filmserien ska inspirera till att jämföra och resonera kring religionerna. En unik filmserie med filmer om de fem världsreligionerna ur ett svenskt perspektiv.

• Produktionsland: Sverige
  • Bolag: HamarkFilm