Filmnavet Biologi

Full fart - om stress & hälsa för unga

Stressen i vårt samhälle har 2010 ökat med nästan 300% de senaste 20 åren. Det är oroväckande mycket och stressen ökar även bland de unga och hos de yngre barnen. Varför bli vi stressade? Hur kan vi undvika stressen? Det är några av de frågor stressforskaren Akexander Perski och psykologen Fredrik Livheim svarar på.

Vi besöker en mellanstadieklass och frågar vad barnen blir stressade av. Stress är egentligen någonting bra för oss människor och har hjälpt oss att överleva i tusentals år. Det är när stressen blir långvarig som den blir skadlig och kan göra oss sjuka. Tina Nordlund, en av våra största fotbollspelare berättar om när hon blev sjuk av stress och hur hon lärde sig hantera stressen med hjälp av bland annat yoga. En nödvändig och aktuell film för våra unga.