Spelfilm plus Dokumentär

Om skogen – kampen om Sveriges sista naturskogar

De flesta är medvetna om att Amazonas och Borneos regnskogar skövlas, men få vet att nästan alla Sveriges naturskogar försvunnit. I dag återstår en mindre del av Sveriges ursprungliga skogslandskap, resten av skogen är ersatt av uppodlade skogsplantager, som sås och skördas på samma sätt som bondens åker. I dessa monokulturer saknas biologisk mångfald, eftersom träden huggs ned så fort de nått ”avverkningsmogen” ålder.

Trots att svenskt skogsbruk ofta framställer sig som både hänsynsfullt och ansvarstagande, så fortsätter skövlingen av de sista resterna av våra naturliga skogsekosystem. Skogsbruket utgör det största direkta hotet mot vilda djur och växter i Sverige. Cirka 53 procent av våra rödlistade hotade arter är skogslevande.

Detta är biografversionen av dokumentärfilmen som rekommenderas för gymnasiet. Handleding med källkrtisik övning finns. På Film och Skola finns även en kortare skolversion, med egen handledning för högstadiet. Hösten 2021 är frågan om Sveriges naturskogar politskt het. EU vill att Sverige skyddar urskogen, industrin vill slippa mer regleringar.

Läs mer i pressmeddelandet

”Lågintensivt och välargumenterat filmiskt debattinlägg om rätten till gamla skogar” – DN

”Årets viktigaste dokumentärfilm om svenska skogar och skogsbruk.” (AN)

Denna film berör de globala målen 12 : Hållbar konsumtion och produktion och 15: Ekosystem och biologisk mångfald