Spelfilm plus Drama

Adults in the Room

Låna till lånen eller sätta hela landet i konkurs – hur ska Grekland räddas? Ett fascinerande politiskt drama om maktspelet i EU under greklandskrisen.
I kölvattnet av börskraschen som startade i USA 2007 är Grekland 2015 ett land på ruinens brant. Bakom lyckta dörrar försöker landets finansminister Gianis Varoufakis (Christos Loulis) rädda vad som räddas kan genom hårda åtstramningsförslag. Allt för att Grekland inte ska knuffas ut ur EU och ned i en evig skuldfälla.

Costa-Gavras gör det inte lätt för sig när han skildrar EU-spelet om den grekiska skuldkrisen 2010. Men filmen lyckas tydliggöra hur det ekonomiska maktspelet är både personligt, politiskt och ideologiskt betingat, skriver Eva af Geijerstam, DN

Gianis Varoufakis bok ‘Adults in the room: My Battle with Europe’s Deep Establishment’ ligger till grund för filmens manus.

"Adults in the Room" är en skickligt regisserad spelfilm om EU och den grekiska skuldkrisens orsaker och konsekvenser. Hur stora lån och räntor är det rätt att belasta ett land med? Hur stora skulder ska långivare behöva acceptera och efterskänka? Filmen rekommenderas för gymnasiet  i samhällskunskap, ekonomi och etik (religion, filosofi) i åk 1, åk 2 och åk 3 samt i vuxenbutbildning. /Film och Skola

• Originaltitel: Adults in the Room
  • Produktionsland: Frankrike, Grekland