headphones

UR Samhällskunskap

Fejkskolan : Konst som lurendrejeri - politik, satir och samhällsdebatt

Den finns ingen exakt gräns mellan sociala medier och konst. Båda kan provocera, luras, berätta historier och politisera. Fejkskolan berättar här bland annat historien om tjejen som tog tillbaka sina kidnappade bilder från nätet, där de lagts ut på porrsidor under det påhittade namnet Lilla Lovis. Själv skapade hon då en artist med provocerande låttexter som ofta handlar om sex. Namnet? Hon kidnappade tillbaka det med: Lilla Lovis. Programledaren Anna Charlotta Gunnarson och sidekicken David Silva utforskar och källforskar kring etiska och konstnärliga förhållningssätt, kring feminism och ultranationalism. När är något konst? När är det konceptuell konst, forumteater, installation eller performance? När blir något sexism eller rasism? Vilka värden är ok? När är censur ok?