headphones

UR Samhällskunskap

Fejkskolan : Saturday Night Fiction - falska nyheter och källkritik

Ett av skälen till att musikfilmen "Saturday Night Fever" blev så klassisk var att den sades bygga på en sann historia. Arbetarkillen Tony sålde målarfärg på dagarna och var dansande discokung på natten. Den byggde på ett stort uppslaget reportage i klassiska New York Magazine. Tjugo år senare avslöjade författaren Nik Cohn att han bara hittat på alltihop. Fejkskolan tittar närmare på falska nyheter, fake news. Vad är sant, vad är osanning? Får man skriva vad som helst? Får man fejka? Vad är redaktionella texter? New journalism? Och vem har ansvaret när vi publicerar oss, en ansvarig utgivare? Du? Hur ska vi förhålla oss till konspirationsteorier? Eller är de i sin tur bara ett påhitt? Programledaren Anna Charlotta Gunnarson och sidekicken David Silva reder ut.