Utbildningsfilm Samhällskunskap

Den bästa skolan – 1

Kan ny forskning visa hur undervisning i skolor borde göras om? I amerikanska skolor testar nu psykologer och hjärnforskare metoder med hjälp av senaste forskningsrönen.

Den första delen av Bästa skolan skildrar hur ojämlika två skolor kan vara trots att de ligger nära, på var sin sida av en motorväg. På ena sidan finns utsatthet och problem, på andra finns resurser och motiverade elever. Hur ska alla få likvärda möjligheter oavsett var man är född? Kan rätt stöd och lästräning påverka våra hjärnors utveckling och struktur? Hur kommer det sig att vissa grupper blir framgångsrika och andra inte? Vilken inställning till lärande bidrar till framsteg?

"Det ska vara tryggt att misslyckas"