Utbildningsfilm Geografi

Upptäck Sverige – Norrbotten (2022)

Längst upp i Sverige vid finska gränsen hittar du Norrbotten. Ett landskap som är kallt på vintern men varmt och skönt på sommaren. Här finns Pite Havsbad vid Bottenviken med 6 km sandstrand. För mer än 2000 år sedan bodde redan samerna i Lappland men på 1600–1800-talet så flyttade människor från södra Sverige upp hit och bosatte sig, oftast längs en älv. Många av älvarna har idag vattenkraftverk som transporterar el till resten av Sverige.

Piteå är landskapets andra största stad och här finns Pite Summergames, Pitepalt och Piteå kulturskola. Landskapet är framstående i att skapa så fossilfri storskalig industri som möjligt som till exempel stålfabrik och vindkraftspark.

• Produktionsland: Sverige
  • Produktionsår: 2022