Utbildningsfilm Geografi

Upptäck Sverige – Uppland (2022)

Mitt i landskapet Uppland ligger Uppsala som på 1100-talet hamnade vid Fyrisån med Uppsala högar vid sidan av. Det finns mycket historia i staden med domkyrkan, Sveriges äldsta och största universitet och Pelle Svanslös som växte upp här.

I huvudstaden Stockholm bor det cirka en miljon människor och här finns mycket att se som förorter, goda kommunala medel, museum och butiker. Även här en hel del historia med bland annat Gamla stan, slottet och regeringsbyggnaderna.

På 1600-talet var det ett stort behov av smeder i Roslagen, norra Uppland, och Luis de Geer lockade Valloner från Belgien till gruvorten Dannemora. Sveriges välfärdstid sägs starta under denna period med skolor och bekväma bostäder.

• Produktionsland: Sverige
  • Produktionsår: 2022