Swedish Film Licens

Till Film och Skolas spelfilmstjänster behöver skolan även Swedish Film Licens

För att visa spelfilm i skolans värld, såväl i klassrum som på fritidsavdelningen, behövs alltid institutionella rättigheter. Med det kompletterande Swedish Film Licensavtalet får du ett generellt tillstånd att visa 1000-tals filmer från våra medverkande filmbolag. Du som visar film i skolan vet då att filmarna får ersättning för filmerna de har gjort.

Vi ser om din skola redan har ett Swedish Film Licensavtal och tar med det i beräkningen vid prisförfrågan.

Ytterligare fördelar med Swedish Film Licens
Även köpta/hyrda filmer, oavsett media, kan visas i klassrummet. Kravet är att filmen är från ett filmbolag som ingår i licensen.

Här finns en förteckning över medverkande bolag

www.upphovsrätt.nu kan du läsa mer om upphovsrätt och möjligheten att leva på sitt skapande. Här finns även nedladdningsbart skolmaterial.

Skolverkets hemsida kan du läsa deras upphovsrättsguide om vad som gäller i skolan.

Läs mer i vår folder "Visar ni film i skolan" som öppnas som pdf i ett eget fönster.

Visar ni film i skolan: Licensfolder Skola 2020 - pdf