Utbildningsfilm Teknik

Kort om: Rymdskrot

Den nederländska konstnären och innovatören Daan Roosegaarde har sett det lite som ett uppdrag att rensa rymden. Enligt European Space Agency (ESA) flyger nu cirka 8 900 ton rymdavfall, som är över 100 miljoner bitar, runt jorden. Och antalet ökar. Bitarna kommer från trasiga och kasserade satelliter, raketer och väder- och rymdstationer. Och med hastigheter på 25 000 km i timmen kan en kollision med aktiva satelliter och raketer få katastrofala konsekvenser för astronauter och kommunikationen på jorden. Och kommunikationen med satelliter är en viktig del i samhällens infrastruktur. Men lösningar finns redan och Daan har sin egen kreativa idé!

• Hur ska vi städa rymden runt jorden, och vem ska göra det?

I serien "Kort om" fördjupar sig varje film inom ett område. Det är i vitt skilda ämnen och ofta med högt nyhetsvärde. Alla filmerna ger utrymme till efterarbete på så sätt att eleven kan fråga sig: Vad vill jag ta reda på mer? Filmerna är lämpliga för ett lektionspass men kan också användas som inspiration till större projekt.

Detta avsnitt berör de globala målet 9: Hållbar industri, innovationer och infrastruktur

Ikon för Globala målen 9 - Hållbar industri, innovationer och infrastruktur

Globala målen