Utbildningsfilm Historia

Runor, runstenar och vikingar

Runor är texter som är huggna i sten eller klippblock av människor för lång tid sedan. I dag kan vi fortfarande läsa texterna och lära oss mer om de som levde då. Men för att läsa runstenar behöver man lära sig några runbokstäver och förstå i vilken riktning man ska läsa. Det finns cirka 3000 runstenar i världen och 2500 finns i Sverige! Och de flesta runstenarna finns i Uppland. Men några finns också vid Medelhavet efter vikingarnas långa resor.

I filmen får vi se den mystiska och kända Björketorpstenen och lära oss om vilka runstenstexter som är vanligast på våra runstenar.

TIPS: I filmens handledning finns övningar, dels för yngre elever i historia, dels för för äldre elever i källkritik, kopplade till svenska, svenska som andraspråk och samhällskunskap.

.