Utbildningsfilm Historia

Världens historia – Överlevnad

I Världens historia reser tittaren genom tid över hela världen till avgörande vändpunkter i mänsklighetens historia, till platser och händelser som format världen vi lever i. Serien skildrar tiden från de första människornas kamp för överlevnad fram till den digitala revolutionen.

Följ med till Afrika för 70 000 år sedan och möt de allra första människorna! I det här programmet får vi bland annat veta hur en kvinnas genetiska arv förenar oss alla, och vilken betydelse jordbruks-revolutionen fick för människans utbredning. Mänskliga uppfinningar gav oss bland annat synålen, bevattningskanaler och skriftspråket.

Tidkoder och kapitelbeskrivning:

• 00:07 Inledning. Afrika för 70 000 år sedan. Jägare och samlare. En kvinnas genetiska arv förenar oss alla.
  • 08:31 Människans utbredning. Mötet mellan neanderthalarna och den moderna människan, homo sapiens. Istiden. Hotet mot homo sapiens. Uppfinningen av synålen revolutionerade livet för människan för 17 000 år sedan.
  • 15:52 Värmen återvänder. ”Bördiga halvmånen”. Jordbruksrevolutionen.
  • 22:30 Çatalhöyük. Tidiga begravningsritualer. ”Leopardkvinnan”. Byteshandel. De första klassamhällena.
  • 28:53 Kina. Gula Floden tämjs. Bevattningskanaler. Kinas första dynasti grundas.
  • 37:23 Kreta. Den minoiska kulturen. Människooffer till gudarna.
  • 43:10 Egypten för 3 000 år sedan. Nilens betydelse. Skriftspråket. Avslutning.
  • Produktionsland: Storbritannien
  • Produktionsår: 2012