Spelfilm plus Klassiker

Cykeltjuven (1948)

I efterkrigstidens Rom möter vi Antonio, en hederlig karl som varit arbetslös i två år. Men så får han oväntat jobb som filmaffischklistrare på villkor att han har en cykel. Efter att ha pantsatt det sista av värde i sitt hem beger han sig stolt ut tidigt på morgonen tillsammans med sin son. Rita Hayworth blickar lockande ner från den färdigklistrade affischen när katastrofen är framme. Någon stjäl cykeln! I trängseln på trottoarer och torg inleds en desperat jakt inför tusentals likgiltiga människor. Sakta inser far och son att de bara har sig själva att lita på i när de letar efter cykeln. För dem är cykeln skillnaden mellan bröd eller svält, liv eller död.

De Sica använde amatörer i rollerna och filmen vann många priser i Europa och USA.

• Originaltitel: Ladri di biciclette (1948)
  • Produktionsland: Italien
  • Bolag: Studio S Entertainment