Utbildningsfilm Biologi

Förstå upptäckten – Ärftlighetslära

Ärftlighetslära – en familjeangelägenhet!

Följ en intresseväckande genomgång av genetikens framväxt från religiösa dogman vidare via forskarna LaMarck, Darwin och Mendel till fastställandet av arters genom, miljöns påverkan samt kloning. Genom åren har vissa arter dött ut och andra har avlats till nya. Och även människan är i ständig utveckling.

• Hur kan så olika hundar vara samma art?
  • Har människor alltid varit människor från första början?
  • Hur gick Mendels experiment till när han upptäckte arvsanlagens systematik?

Glid genom historien bakom de otroliga upptäckterna och undersökningarna som har gett oss vår förståelse för genetikens principer.

Om du någonsin har funderat på hur människan lärde sig att använda elektricitet, ärftlighet, elektromagnetiska vågor, gravitation och mycket mer kan du använda serien "Förstå upptäckten". I var och en av filmerna får du följa från första upptäckt av ett fenomen till hur förståelsen av det används idag.

• Produktionsland: Frankrike
  • Produktionsår: 2021