Tema: Engelsk textning

A Trip to England - dekorativ bild
Bild ur utbildningsfilmen: A Trip to England

Film är uppskattat i språkundervisning! Det kan ge välkommen variation, väcka intresse för språket eller vara ett stöd i att utveckla ordförråd och uttal.

Filmerna som vi tipsar om här med engelsk undertext, finns på tjänsten Film och Skola - Utbildningsfilm samt Film och Skola - Spelfilm Plus. Du kan endast se filmerna från respektive tjänst om de ingår i din skolas abonnemang.

Obs - om du även abonnerar på Film och Skola - Spelfilm kan du där hitta hundratals spelfilmer med engelskt tal som kan visas med eller utan svensk undertext.

Många av filmerna som presenteras på sidorna nedan passar även i ämnesövergripande arbete. Läs mer om sådana tips för din ålderskategori genom länkarna nedan eller under "Tema: Engelsk textning" i vänstermenyn.