Tema: Festivalinköp

Här hittar du fina guldkorn från filmfestivaler, speciellt utvalda för att passa en yngre målgrupp. De flesta filmerna har vi hittat på BUFF filmfestival för barn och unga i Malmö och några har visats på Göteborgs Film Festival eller Stockholms filmfestival.

Ta chansen att se dessa guldkorn som finns på Film och Skola - spelfilm plus. Filmerna är annars svåra att känna till och hitta eftersom de flesta inte har haft haft ordinarie biopremiär. Fördelen med det kan vara att många elever inte redan har sett filmen i förväg. Gemensamt för filmerna är att de berättas ur barns eller ungdomars perspektiv och att de berör då de tar barn och unga på allvar. Därför håller filmerna länge över tid.

Nedan finns både allvarliga och roliga filmer från många olika länder länder. Alla rekommenderas varmt.

• SENASTE film från BUFF 2023 som fick premiär på Film och Skola 8 januari 2024: Oktackhej, se nedan!