Tema: Bok och film - för yngre

Vad betyder läsning för dig? De flesta förknippar ordet läsning med att läsa en bok. Men kan man läsa en film? En text som innehåller en berättelse kan ta form på olika sätt. I en dans, en radioteater, genom högläsning, i en bok eller i en film.

Läs en bok och se filmatiseringen! Diskutera med eleverna om något saknas i den ena versionen. Varför tycker eleven så? Ger boken och filmen samma känslor? Eller olika känslor och bilder av personer och platser? Finns där något som eleven tycker om, eller inte tycker om? Finns där något som inte går att förstå? Går det att hitta ett mönster i berättelsen? Att samtala och dela tankar om böcker och film är kul! Och samtidigt, enormt utvecklande.

Koppling till läroplan
Arbete med bok och film kopplades i Lpo -94 till ”det vidgade textbegreppet”. Med det menades att såväl skriven som talad text och bilder finns i begreppet text. Nu står det i Lgr 11 i kursplanen i svenska för åk 1-3, att undervisningen även ska innehålla ”texter som kombinerar ord och bild, till exempel film". Det är bra. Att jämföra en bok och en film kan  ge insikt i hur en och samma berättelse kan skilja sig i olika medier. Men ännu viktigare är att bokläsning och filmtittande kan ge oss en ökad självkännedom. För genom andra lär vi känna oss själva. Att först ha sett filmen och att ha samtalat om innehållet, kan också stimulera intresset för berättelser och bokläsning hos icke läsvana elever.

Nedan ser du välkända böcker som har filmatiserats. Urvalet kan passa yngre från förskolan till cirka åk 3, beroende på individuell kunskapsnivå. Vissa filmer kräver läskunnighet som Roald Dahls Kalle och chokladfabriken.