Högstadiet

ART000533_dating_amber_STOR_PUFF.jpg
"Dating Amber" är en humoristisk film om två mobbade tonåringar
som blir varandras täckmantel i ett heteronormativt Irland på 1990-talet.

Här nedan har vi samlat omtyckta spelfilmer, kortfilmer och långfilmsdokumentärer för högstadiet! Du ser filmernas handledning när du är inloggad.

John Hron

Västsverige, sommaren 1995. En våg av nynazistiska våldsdåd sveper över landet. Filmen ”John Hron” är den sanna historien om en 14-årig kille från det lilla samhället Kode i Kungälv. När John försvarar en elev i skolan dras han snart in i en dispyt med mobbaren. Konflikten eskalerar och orsakar spänningar mellan John och hans vänner. Det hela kastar en skugga över Johns planer för en framtida motorcykelsemester med sin flickvän och hans träning för de nationella kanotmästerskapen. Medan John försöker vinna tillbaka sina vänner, går mobbaren med i ett våldsamt gäng med nynazister. För sina heroiska insatser blev John Hron ett välkänt namn och han har haft en stor inverkan på Sverige än i dag. Filmen ”John Hron” blev den mest sedda svenska biofilmen sommaren 2016.

Kapernaum

Tolvårige Zain står inför domaren i rättssalen med ett bestämt ansiktsuttryck - han vill stämma sina föräldrar för att de satt honom till världen. Vare sig Zain eller hans många syskon hinner med att vara barn i den hårda tillvaron i dagens Beirut, och när hans syster giftes bort som 11-åring fick han nog och rymde hemifrån. Zains dröm är att hitta en värdig tillvaro - kanske i ett annat land. Den snälla städerskan Rahil låter honom flytta in hos henne och ta hand om hennes älskade babypojke Yonas. När Rahil plötsligt försvinner får Zain nytta av sitt mod och sin uppfinningsrikedom, men hur länge kan han skydda sig och lille Yonas i en värld där barnen alltid är de mest utsatta? Oscarsnominerade Kapernaum gör ett segertåg över världen - alla berörs av lille Zain Al Rafeeas otroliga insats i rollen som gatupojken som vägrar ge upp.

KAPERNAUM